“Mijn vrouw en ik zijn echte Afrikareizigers en zochten deze keer een reis met wat meer avontuur”.

De rondreis in oktober 2011 van Frans en Lieve Bornauw uit België

Na wat zoeken op internet kwamen we bij ghanaactive.nl terecht.
We kozen voor de formule met een week rondreizen en 2 weken vrijwilligerswerk in de Kidz Active School in de buurt van Tamale in Ghana.
We zochten een goedkope retourvlucht via internet en vonden die bij Cheaptickets.nl.
Na een verkennend gesprek met Yvonne en John stapten we op 1 Oktober 2011 op het vliegtuig richting Ghana.

Op het vliegveld in Accra werden we opgewacht door onze gids die tevens onze gastheer was voor de eerste nacht.
De volgende dag, nadat we door de chaos van Accra gereden hadden, reden we langs de kust naar Kokrobite en logeerden we in Big Milly’s Backyard, waar we genoten van het prachtig strand en de mooi gekleurde vissersboten met de bijhorende vishandel.
Na een lekker diner en een goede nachtrust namen we s’morgens een openluchtdouche waar we nog een ganse week mochten van genieten.
Na het ontbijt met zicht op zee vertrokken we richting Cape Coast om eerst het slavenfort Elmina te bezichtigen. Dit fort diende als doorvoerplaats voor de slaven richting Amerika. De doorvoer van miljoenen slaven gebeurde onder toezicht van de Portugezen en de Nederlanders. Het verhaal rond dit fort doet me denken aan wat er met de joden in Europa gebeurde.

We logeerden terug aan de kust in Cape Coast en aten er het lokaal gerecht fufu, een gerecht dat zeeeer pikant is maar mij niet beviel omwille van dat stuk geitenmaag. De flora was er prachtig . We logeerden in prachtige hutten

De volgende dag starten we met een bezoek aan het regenwoud voor een avontuurlijke tocht over hangbruggen doorheen het tropisch woud met zijn reusachtige bomen.
Op de middag lunchten we in het Hans Cotage Hotel , gelegen boven een meer waarin een aantal krokodillen leefden. Daarna reden we door naar Kumasi waar we in een hotel logeerden.

De volgende dag bezochten we even de stad om onze airco te laten herstellen om nadien door te rijden naar de Hand in Hand community, opgezet door een Nederlandse tropenarts, en waar vooral mentaal gehandicapte jongeren en ouderen verbleven. In de morgen werden we rondgeleid in de community waar er volop activiteit heerste in de verschillend ateliers.
Tegen de middag reden we door naar Boabeng waar we het Monkey Sanctuary bezochten waar de Mona apen en de zwart-witte apen samen leefden met de plaatselijke bevolking.

In dit woud toonde onze gids onze ware oorsprong.
Na onze overnachting in dit reservaat reden we door voor een lange trip naar het Mole National Parc. Onderweg stopten we even in Kintampo voor een koele douche onder een prachtige waterval waar Lieve een lekkere douche nam onder deze waterval.
Vandaar reden we door naar het Mole National Parc , een van de mooiste natuurparken in Ghana. Na de zenuwachtige rit via weggespoelde wegen gelukkig hadden we een 4X4, genoten we een lekker diner aan het zwembad.

Na een lekker ontbijt vertrokken we voor een jeepsafari en zochten de wilde dieren op. Dank zij de plaatselijke gids vonden we sporen van olifanten en volgden die. Olifanten spotten is wel heel gevaarlijk , zeker als er baby’s waren. We hebben daar een zekere ervaring in van onze vroegere Africareizen. Rond onze slaapplaatsen wachten apen ons op voor wat eten.
De volgende dag reden we door naar onze eindbestemming, maar eerst bezochten we nog de oudste moskee van Ghana
Deze week was prachtig en goed georganiseerd dank zij onze gids en de chauffeur David welke samen ons zeer goed gegidst hebben
In het guesthouse van Yvonne en John, het Kids Active guesthouse waar we 2 weken logeerden werden we verwelkomt door onze houskeeper die al die tijd voor ons gezorgd heeft en lekker gekookt heeft samen met mijn vrouw Lieve.